HÁZI TDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai szekció háziversenye

hallgatok

2023. december 7-én került sor a Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Tudományos Diákköri Konferencia házi versenyére. A diákkör szemeszterről szemeszterre, a többi tudományos diákkörrel összhangban hirdeti meg versenyfelhívását – a javasolt témakörök kiterjednek a tantárgypedagógia minden területére a sajátos tantárgyi szakmódszertanoktól kezdve olyan aktuális témákig, mint a digitális pedagógia, a tehetséggondozás pedagógiája, dráma-, egészség- és életmódpedagógia.

Az idei félévet lezáró házi konferencián három előadást hallgathattunk meg:

Bálint Antónia II. éves történelem-matematika szakos hallgató Informális tanulási környezet a történelem tantárgy tanítása során c. előadásában azokat a tanulási helyzeteket (tanulási környezeteket) mutatta be, amelyek kívül esnek a hagyományosnak tekinthető tantermi oktatás keretein. Témavezető: Dr. Buhály Attila és Dr. Márton Sára

Horváth Éva Margaréta II. éves természettudomány-környezettan szakos hallgató a természettudomány-környezettan szak (röviden: a „Z-szak”) hallgatóinak tanulmányi kirándulásait (terepgyakorlatait) elemezte A természettudomány-környezettan és a terepi tapasztalatok kapcsolata: tanári kézikönyv c. előadásában. Ahogy azt a cím is jelzi, az előadás egyben előrevetítette egy olyan kézikönyv, oktatási segédanyag megvalósulását, amely segíti a terepi tapasztalatoknak a tanárképzésbe való integrálását. Témavezető: Dobróné dr. Tóth Márta

A tanár és a diák közötti – Karácsony Sándor szavaival élve – „nyolcéves háborúnak” véget vető „fegyverszünet” lehetőségét vázolta fel Mákos Annamária fizika szakos tanaárjelölt Legyen több, mint a: Mert én azt mondtam! - avagy hogyan építsünk hidat tanár és diák között a természettudományos oktatás sikerének érdekében c. előadásában. Témavezető: Dr. Beszeda Imre és Dr. Stonawski Tamás

Többé-kevésbé mindhárom előadásban hangsúlyos elem volt annak a pedagógiai és módszertani paradigmaváltásnak a szükségessége, amely az ismeretközpontú oktatás, tanításszervezési mód helyett a képességek, kompetenciák fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a tanulás egyben alkotó folyamat – mind a humán (történelem), mind pedig a természettudományos tantárgyak esetében.

A zsűri mindhárom előadót helyezésben részesítette (Bálint Antónia és Horváth Éva Margaréta I., Mákos Annamária II. helyezés), és bátorította a további kutatómunka tekintetében, hangsúlyozva, hogy a kérdések és a hipotézisek megfogalmazását követő alapos kutatómunka után mindhárom téma alkalmas lehet az Országos Tudományos Diákköri Konferencián való bemutatásra.

 

2023. december 11.                                                        Dr. Buhály Attila

                                                                                          TDK felelős