Rövid tájékoztató mentorok és konzulens tanárok számára

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat szervezése és helyszínei: a gyakorlat a Nyíregyházi Egyetemmel megállapodást kötött iskolákban, (partneriskola) vezető mentortanár irányítása alatt zajlik. A vezető mentor szakképzettsége azonos a tanárjelölt által végzett legalább egyik szakkal. Amennyiben a vezető mentor csak az egyik szak tanára, akkor a jelölt munkáját a másik szakból az adott iskola tanárai közül egy további, szakos gyakorlatvezető tanár látja el. A hallgatók beosztását az iskolákba, valamint a vezető mentorok, ill. szakos gyakorlatvezetők kiválasztásának folyamatát a szakmai gyakorlatot megelőző félévben a Bessenyei György Pedagógusképző Központ koordinálja (lehetőségekhez mérten a hallgatók kérésének, valamint a módszertant oktató kollégák ajánlásának figyelembe vételével), majd tájékoztatja a hallgatókat a beosztásról.

A vezető mentortanár:

Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, pedagógus szakvizsgával rendelkező, a munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.

A vezető mentor részletes feladatai:

  • hozzásegíti a hallgatót az adott intézmény működési sajátosságainak megismeréséhez;
  • segítséget nyújt a tanulók, tanulói csoportok, az iskolai élet megismeréséhez;
  • bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
  • más tanárok óráinak látogatását megszervezi, segíti a közös megbeszélést;
  • segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
  • lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
  • hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
  • irányítja az óraelemzéseket;
  • lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
  • megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
  • a hallgatók választása szerint megszervezi a nevelési gyakorlat iskolai színtereinek megismerését, biztosítja a hallgatói részvételt ezeken;
  • segíti a hallgatókat a portfólió összeállításában;
  • a különböző tevékenységi területeken folyamatosan értékeli a hallgatókat és lehetőséget biztosít a reflexióra is;
  • folyamatos szakmai kapcsolatot tart az egyetemet képviselő kollégával (szakmódszertant oktató, szakképzettség-felelős vagy képviselője);
  • a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.

Szakos gyakorlatvezető tanár:

Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.

A szakos gyakorlatvezető tanár részletes feladatai:

  • bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
  • segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
  • lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
  • hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
  • irányítja az óraelemzéseket;
  • lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
  • megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
  • a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.

A hallgató feladatai:

  • felkészülten részt venni a foglalkozásokon;
  • teljesíteni a követelményeket;
  • kérni és megfogadni a mentor segítségét;
  • minden megtartandó órára óratervet készíteni;
  • vezetni a hospitálási naplót, és emlékeztetőt készíteni minden óraelemzésről;
  • a hallgató által kiválasztott tanulóról, vagy tanulócsoportról, illetve annak fejlődéséről empirikus módszerekkel adatokat gyűjteni, s elemző tanulmányt írni;
  • részletes portfóliót készíteni;
  • ezen gyakorlati képzési naplót naprakészen vezetni.