Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat szervezése és helyszínei: a gyakorlat a Nyíregyházi Egyetemmel megállapodást kötött iskolákban, (partneriskola) vezető mentortanár irányítása alatt zajlik. A vezető mentor szakképzettsége azonos a tanárjelölt által végzett legalább egyik szakkal. Amennyiben a vezető mentor csak az egyik szak tanára, akkor a jelölt munkáját a másik szakból az adott iskola tanárai közül egy további, szakos gyakorlatvezető tanár látja el. A hallgatók beosztását az iskolákba, valamint a vezető mentorok, ill. szakos gyakorlatvezetők kiválasztásának folyamatát a szakmai gyakorlatot megelőző félévben a Bessenyei György Pedagógusképző Központ koordinálja (lehetőségekhez mérten a hallgatók kérésének, valamint a módszertant oktató kollégák ajánlásának figyelembe vételével), majd tájékoztatja a hallgatókat a beosztásról.
A vezető mentortanár:
Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, pedagógus szakvizsgával rendelkező, a munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.
A vezető mentor részletes feladatai:
- hozzásegíti a hallgatót az adott intézmény működési sajátosságainak megismeréséhez;
- segítséget nyújt a tanulók, tanulói csoportok, az iskolai élet megismeréséhez;
- bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
- más tanárok óráinak látogatását megszervezi, segíti a közös megbeszélést;
- segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
- lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
- hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
- irányítja az óraelemzéseket;
- lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
- megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
- a hallgatók választása szerint megszervezi a nevelési gyakorlat iskolai színtereinek megismerését, biztosítja a hallgatói részvételt ezeken;
- segíti a hallgatókat a portfólió összeállításában;
- a különböző tevékenységi területeken folyamatosan értékeli a hallgatókat és lehetőséget biztosít a reflexióra is;
- folyamatos szakmai kapcsolatot tart az egyetemet képviselő kollégával (szakmódszertant oktató, szakképzettség-felelős vagy képviselője);
- a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.
Szakos gyakorlatvezető tanár:
Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.
A szakos gyakorlatvezető tanár részletes feladatai:
- bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
- segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
- lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
- hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
- irányítja az óraelemzéseket;
- lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
- megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
- a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.
A hallgató feladatai:
- felkészülten részt venni a foglalkozásokon;
- teljesíteni a követelményeket;
- kérni és megfogadni a mentor segítségét;
- minden megtartandó órára óratervet készíteni;
- vezetni a hospitálási naplót, és emlékeztetőt készíteni minden óraelemzésről;
- a hallgató által kiválasztott tanulóról, vagy tanulócsoportról, illetve annak fejlődéséről empirikus módszerekkel adatokat gyűjteni, s elemző tanulmányt írni;
- részletes portfóliót készíteni;
- ezen gyakorlati képzési naplót naprakészen vezetni.