Közösségi pedagógiai gyakorlat

Közösségi pedagógiai gyakorlat

TKO1114, 2 kredit

 

A hallgató szünidőben vagy a szorgalmi időszak alatt is teljesíthető közösségi pedagógiai gyakorlata, mely sokoldalú élmény- és tapasztalatszerzést tesz lehetővé az általános iskolai korosztállyal végzett tanórán és iskolán kívüli szabadidős tevékenységek, programok (iskolai táborok, bentlakásos táborok, vándortáborok, erdei iskolák, tanulmányi kirándulások, szakkörök, érdeklődési/hobby körök, játék- és sportfoglalkozások, vetélkedők, projekt/témahetek) programkészítési, szervezési, vezetési, közösségépítési területein. A hallgató ezáltal bizonyítja, hogy képes tanulói csoportok, közösségek számára szabadidős tevékenységek, projektek tervezésére, szervezésére, vezetésére. A gyakorlat során szerzett tapasztalatait naplóban dokumentálja. A hallgató valós pedagógiai helyzetekkel történő találkozása, egy választott közösség számára végzett tevékenység mellett elindul a reflektív résztvevő szerep elsajátításának útján, tapasztalatot szerez a problémamegoldó és partneri együttműködő szerepekről.

 

A gyakorlat célja

 

A hallgatók releváns és felelősségteljes pedagógiai tevékenységük keretében szerezzenek tapasztalatot a pedagógiai helyzetek és a nevelői szerep komplexitásáról. Tapasztalják meg a problémamegoldó és együttműködő reflektív szakember szerepét. A közösségi pedagógiai tevékenység során találkozzanak a gyermekek valóságával és tapasztalati úton tanuljanak róluk, és tanuljanak együtt az érintettekkel. A pedagógiai tapasztalatszerzés, a közösségben és közösségért végzett tevékenység váljon alapjává a hallgatók tanulási folyamatának, alakítsa ki az átéltekre való tudatos reflexió képességét, tudatosítsa és tárja fel a saját pedagógiai nézeteket a közösségfejlesztés területén.

 

A tantárgy teljesítésének feltételei

  1. A közösségi pedagógiai gyakorlat előkészítését szolgáló tájékoztatón való részvétel, mely a közösségi pedagógiai gyakorlat, mint tanulási forma elméleti hátterét, illetve a gyakorlati követelmények ismertetését, továbbá a reflektív napló tartalmi és formai követelményeinek ismertetését szolgálja.

    • A előkészítő foglalkozáson való részvétel előfeltétele a gyakorlat megkezdésének! A foglalkozáson való részvételt a hallgató az alábbi igazolólap aláiratásával igazolja.

  2. A gyakorlat teljesítése.

  3. A kurzus meghirdetésének félévében az egyetemen szervezett, a tapasztalatokat összegző szemináriumokon való részvétel.

 

A gyakorlat időtartama

Szünidőben egybefüggően egy teljes hét, vagy 7x1 nap (napi hatórás időtartamban), szorgalmi időszakban 42 óra. A gyakorlat időtartamába nem számít bele a szemináriumokon való részvétel. 

 

A gyakorlat dokumentálásának elemei:

                        befogadó nyilatkozat, igazolás a teljesítésről, reflektív napló

 

A gyakorlat során végzett tevékenységükről a hallgatók naplót vezetnek (pl. képekkel, saját készítésű tervekkel, feladatötletekkel dokumentált), mely tartalmazza azokat az alkalmakat, amikor a hallgató a gyakorlat helyszínén tartózkodott, különböző tevékenységeket végzett, bekapcsolódott azok tervezésébe, szervezésébe, lebonyolításába, vagy felkészült a gyakorlatra. Megjeleníti a tevékenység pontos időpontját, időtartamát, a végzett tevékenységet és a személyes szakmai reflexiót 5-6 oldalban.

 

BEFOGADÓ NYILATKOZAT (letölthető dokumentum)