Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat (Osztatlan tanárképzés)

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja, hogy alapozza meg a jelölt szakmai fejlődését. A tanárjelöltek a pedagógusszerep teljességével ismerkednek, megtapasztalják a szerepek összetettségét, sokféleségét, komplex formában gyakorolják, fejlesztik mindazokat a kompetenciáikat, amelyek a pedagógussá váláshoz, saját pedagógusidentitásuk tudatosításához, formálódásához hozzájárulnak. A gyakorlat alapvető célja, hogy a jelöltek pedagógusi munkájukhoz reflektív módon viszonyuljanak, készüljenek fel a tanulók megismerésére, a tanulócsoportok sajátosságainak megértésén alapuló, tényekre alapozott folyamat tervezésére. Gyakorolják, hogy eredményeiket folyamatosan építsék be munkájukba, osszák meg pedagóguskollégáikkal. Cél annak elősegítése, támogatása, hogy a pedagógusok és jelöltek pedagógusközösségek tagjaivá váljanak, tapasztalják meg a szervezet életében való tudatos, aktív részvétel, az egymástól tanulás csoportos, az innováció közösségi formáinak az előnyeit; továbbá, hogy megtanuljanak felelősséget vállalni saját munkájukért, szakmai fejlődésükért.

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat szervezése és helyszínei

A gyakorlat a Nyíregyházi Egyetemmel megállapodást kötött iskolákban, (partneriskola) mentortanár irányítása alatt zajlik. A mentor szakképzettsége azonos a tanárjelölt által végzett legalább egyik szakkal. Amennyiben a mentor csak az egyik szak tanára, akkor a jelölt munkáját a másik szakból az adott iskola tanárai közül egy további, konzulens tanár látja el. A hallgatók beosztását az iskolákba, valamint a mentorok, ill. konzulensek kiválasztásának folyamatát a szakmai gyakorlatot megelőző félévben a Bessenyei György Pedagógusképző Központ koordinálja (lehetőségekhez mérten a hallgatók kérésének, valamint a módszertant oktató kollégák ajánlásának figyelembe vételével), majd tájékoztatja a hallgatókat a beosztásról.

Mentortanár:

Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, pedagógus szakvizsgával rendelkező, a munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő szakmai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.

A mentor részletes feladatai:

  • hozzásegíti a hallgatót az adott intézmény működési sajátosságainak megismeréséhez;
  • segítséget nyújt a tanulók, tanulói csoportok, az iskolai élet megismeréséhez;
  • bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
  • más tanárok óráinak látogatását megszervezi, segíti a közös megbeszélést;
  • segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
  • lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
  • hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
  • irányítja az óraelemzéseket;
  • lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
  • megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
  • a hallgatók választása szerint megszervezi a nevelési gyakorlat iskolai színtereinek megismerését, biztosítja a hallgatói részvételt ezeken;
  • segíti a hallgatókat a portfólió összeállításában;
  • a különböző tevékenységi területeken folyamatosan értékeli a hallgatókat és lehetőséget biztosít a reflexióra is;
  • folyamatos szakmai kapcsolatot tart az egyetemet képviselő kollégával (szakmódszertant oktató, szakképzettség-felelős vagy képviselője);
  • a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.

Konzulens tanár:

Az adott szakon szerzett diplomával, legalább 5 éves iskolai gyakorlattal rendelkező, elismert szakmai tevékenységet folytató, munkahelyi vezetőjének egyetértésével, az egyetem által felkért pedagógus. Fő feladata az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot teljesítő hallgató(k) iskolai tevékenységének szervezése, segítése, a folyamatosan fejlődő szakmai önállóságuk támogatása.

A konzulens tanár részletes feladatai:

  • bemutató órákat tart és konzultál a látottakról;
  • segítséget nyújt a hallgatóknak az órák megtervezésében;
  • lehetőséget biztosít a tanítási órák megtartására;
  • hospitál a hallgató óráin/foglalkozásain;
  • irányítja az óraelemzéseket;
  • lehetőséget biztosít a hallgató számára az iskolai tehetségfejlesztés különböző formáinak megismerésére és az aktív közreműködésre;
  • megszervezi a hallgatók részvételét az iskolai hátránykompenzáció foglalkozásain;
  • a hallgató gyakorlati képzési naplójában értékeli, véleményezi a hallgató teljesítményét.

A hallgató feladatai:

  • felkészülten részt venni a foglalkozásokon;
  • teljesíteni a követelményeket;
  • kérni és megfogadni a mentor segítségét;
  • -minden megtartandó órára óratervet készíteni;
  • vezetni a hospitálási naplót, és emlékeztetőt készíteni minden óraelemzésről;
  • a hallgató által kiválasztott tanulóról, vagy tanulócsoportról, illetve annak fejlődéséről empirikus módszerekkel adatokat gyűjteni, s elemző tanulmányt írni;
  • részletes portfóliót készíteni;
  • a gyakorlati képzési naplóját naprakészen vezetni.

Adatlap mentor szerződéskötéséhez

Adatlap konzulens szerződéskötéséhez

Kérjük a felkért mentorokat, hogy az adatlapot kitöltés után juttassák vissza a BGYPK-ba a szorgalmi időszak elején, miután a hallgató felvette a kapcsolatot a mentorával, megtörtént a személyes találkozó és a félév ütemezésének megbeszélése.

Az adatlapot és minden egyéb más dokumentumot a BGYPK postán juttat el a mentorhoz.

Köszönjük!