Iskolai tanítási gyakorlat

Az iskolai tanítási gyakorlat célja

Az iskolai tanítási gyakorlat célja, hogy a tanárjelöltek széleskörűen ismerjék meg a tanári munkát és szerezzenek gyakorlati tapasztalatot a szaktárgyuk tanításában. A gyakorlat fókuszában a tanári tevékenységek – alapvetően a szaktárgy – tudatos részelemekre bontása, reflexiója és többféleképpen támogatott kipróbálása áll. A gyakorlat megalapozza az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot. Cél, hogy a tanulók nevelésével-oktatásával, a szaktárggyal kapcsolatos tanári munka, órák látogatásával, megfigyelésével, elemzésével a hallgatók gyakorolják a tanári tevékenység tudatos részelemekre bontását, összekapcsolását. Tapasztalatot szerezzenek, és kompetenciáik fejlődjenek szaktárgyuk speciális oktatási módszertanának területein, a tanórák tartásában, egy-egy tevékenység, módszertani elem többféle, alternatív kipróbálásában, a tanulók megismerésében, ismereteik és személyiségük fejlesztésében, tanulásuk támogatásában, értékelésében.

A mérnöktanár és a közgazdásztanár szak esetében az iskolai tanítási gyakorlat a meghatározott partneriskolák valamelyikében történik.

Az iskolai tanítási gyakorlat elkezdésének ütemezése

Időpont

Teendők

Az adott félév regisztrációs hetében

A Pedagógusképző Központ honlapján közzétett beosztás alapján a hallgató felveszi a Neptunban az adott félévben gyakorolt szakjának megfelelő (xxO9000L) tanítási gyakorlatot.

-- szorgalmi időszakának első hetében

Levelező tagozatos hallgatók a szorgalmi időszak első két hetében felveszik a kapcsolatot a kijelölt szakvezetőjükkel.

 

Feladatok

Az iskolai tanítási gyakorlat a következő elemeket foglalja magában:

  • hospitálás (óralátogatás), ill. tanítás;
  • óraelemzés;
  • a következő órára való felkészülés.

A kurzus két szakvezetői bemutató órával kezdődik, amelyet közös elemzés, majd a következő óra előkészítése követ. A félév során a szakvezető által meghatározott sorrendben

  • a levelező tagozatos hallgatók hospitálnak 4 órát.

 

A félév során minden hallgató legalább 15 órát tart önállóan is.

A hallgató tanítási gyakorlatán alkalomszerűen részt vehet a szakmódszertant oktató tanár, a szakfelelős vagy annak képviselője, a tanárképzésért felelős oktató, illetve a Bessenyei György Pedagógusképző Központ képviselője.

A félévi értékelés alapja a tanítások, a reflektív óraelemzések, illetve óravázlatok minősége, a fejlesztési tervben megfogalmazott célok megvalósulása, a kapcsolódó dokumentumok minősége. (Sikertelen az iskolai tanítási gyakorlat, ha a szakmai fejlődés beindulása ellenére több hozadékot adhat az összefüggő egyéni gyakorlat előtt az iskolai gyakorlat megismétlése, mint maga az összefüggő egyéni gyakorlat. A gyakorlat megismétlésére egy alkalommal van mód. A második sikertelen gyakorlat után a jelölt eltanácsolásra kerül.)

A gyakorlati jegyet a szakvezető állapítja meg, és írja be a hallgató gyakorlati képzési naplójába. Ezt követően a hallgató köteles a gyakorlati képzési naplóját minél hamarabb bemutatni a módszertanos oktatónak, aki a szakvezető által megadott jegyet felvezeti a neptunba.


Adatlap külső szakvezető szerződéskötéséhez

Ezen adatlapot csak akkor szükséges kitölteni, ha hallgató az iskolai tanítási gyakorlatát nem az Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban végzi. Kérjük a felkért külső szakvezetőket, hogy az adatlapot kitöltés után juttassák vissza a BGYPK-ba a szorgalmi időszak elején, miután a hallgató felvette a kapcsolatot a szakvezetőjével, megtörtént a személyes találkozó és a félév ütemezésének megbeszélése.

Az adatlapot és minden egyéb más dokumentumot a BGYPK postán juttat el a szakvezetőhöz.

Köszönjük!